Wat is Pilates?

Bij Pilates baseren we de les op het trainen van je “powerhouse”: de spieren in en rondom het bekkengebied, die zorgen voor een goede ondersteuning van de ruggengraat en de organen. Door het versterken van je “powerhouse”, je bron van kracht, maak je je centrum sterk en flexibel. Van daaruit werk je verder aan je lichaam.

Tijdens de lessen zoeken we samen naar het verlengen en versterken van je spieren. We gebruiken vloeiende bewegingen die we – die je dankzij je sterke “powerhouse” – met precisie en controle uitvoeren. Steeds zoeken we naar de ultieme balans tussen lichaam en geest in samenhang met kracht, souplesse en controle. Dat is de essentie van Pilates.

Het resultaat?

Lange, lenige en sterke spieren en een gestroomlijnd lichaam! Hierdoor beperkt je de kans op een blessure en komt niet alleen je lichaam maar ook je geest tot rust. Heb je snel last van je rug? Na verloop van tijd verbeter je je lichaamshouding en je rug- en bekkenklachten nemen af. Je houding is meer rechtop, je wordt flexibel en je voelt je goed!

na 10 lessen voel je het verschil, na 20 lessen zie je het verschil, na 30 lessen heb je een compleet nieuw lichaam” – J.H.Pilates

Voor wie is Pilates?

Voor jong en oud, man of vrouw. Pilates kent geen leeftijd! Ook voor de niet-sporters onder ons. Vaak hebben mensen het beeld dat sporten iets is waar je helemaal “kapot” moet gaan voor een goede training. Dat is niet voor iedereen vol te houden en veel mensen haken weer af. Bewegen moet plezierig zijn , op niveau en uiteindelijk wordt het een manier van leven !

Pilates kan worden aangepast aan de conditie, ervaring en bewegingsmogelijkheden van elk individu. Doordat je je “powerhouse” sterk maakt, nemen rug- en bekkenklachten af. Het is een prima ondersteuning voor sporters van verschillende disciplines (hardlopen, tennis, voetbal, dansen, enzovoort). Werken aan een goede lichaamshouding, daar heeft iedereen baat bij !

Het ontstaan van Pilates

De Pilatesmethode is genoemd naar de bedenker ervan, Joseph Hubertus Pilates (1880 – 1967).

Hij combineerde oosterse en westerse bewegingsvormen om een sterk lichaam te creëren. Zijn trainingsmethode is gebaseerd op het centreren van je lichaam, controle, concentratie, precisie, vloeiend bewegingen en ademhaling. Het versterken van je centrum (bekkenbodem- en rugspieren), ook je “powerhouse” genoemd, staat ook vandaag de dag nog centraal in alle Pilateslessen.

Na de eerste wereldoorlog besloot Pilates in 1926 om van Duitsland te emigreren naar Amerika. In New York startte hij zijn eigen studio. Zijn nieuwe ongewone trainingsmethoden werden al snel opgemerkt in de danswereld. Kracht en souplesse voerden de boventoon en interesseerde grote namen als Martha Graham, Michail Baryschnikow, Katherine Hepburn en Laurence Olivier. Vanuit zijn studio is inmiddels een internationale beweging ontstaan: Pilates wordt thans wereldwijd beoefend.

Pilates = Vloeiende bewegingen = Controle = Adem = Focus = Spierkracht = Balans = Gezond